onsdag 23. november 2011

Mammas potetstappe med pølseansikt

Min egen kjære mamma har laget denne gode potetstappen til meg siden jeg var liten. Jeg er fortsatt like glad i den. Enkel og god. For å friste barna mer pleier jeg å lage et pølseansikt oppå stappen.

Dette trenger du/handleliste:

- Vienerpølser
- Poteter
- Eventuelt andre grønsaker
- Smør
- Melk
- Salt
- Ketchup
- Sennep
- Sprøløk og/eller vanlig løk

Slik gjør du:
Kok opp det antallet poteter du tror dere spiser. Skrell potetene og mos de med en stavmikser e.l. Varm melk i en egen kjele. Bland smør inn inn i potetene mens du har de i en kjele på platen. Spe med melken og rør kraftig så stappen blir luftig. Jeg har ikke målene på denne oppsrikften, fordi jeg slumper. Jeg bruker en god del smør. Melken sper du med til den blir den konsistensen du ønsker. Smak til med salt. Kan blande inn flere grønnsaker i stappen hvis man ønsker. Guleroten lager en fin farge;)

Legg potetstappen utover ien sirkel på en tallerken. Skjær opp pølsene i biter og la barnet lage øyne, nese, ører, hår oppå stappen. Vips har man laget et pølseansikt! Pynt med ketchup, sennep og sprøstekt eller rå løk. Min 2-åring spiser mye mer når hun får spise ansiktet som hun selv har laget.

Lykke til!:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar