onsdag 23. november 2011

Linas lakseform

Denne oppskriften kommer opprinnelig fra Lina, min søsters venninne. Den har blitt en favoritt hos mine barn, og jeg vet at flere familier har lagt sin elsk på denne smakfulle lakseformen.

Dette trenger du/handleliste:

- Ca 400 gram laksefile.
- 2 beger creme fresh
- 1-2 pakker med småtomater
- 1 basilikumplante
- Fiskekrydder
- Salt
- Pepper
- Ris eller pasta


Slik gjør du:

Finn frem en ildfast form og skjær opp ca. 400 gram skinn- og benfri laksefile i stykker. Kan bruke salmalaks, fra ferskvaredisken eller fra frysedisken. Strø en god del fiskekrydder over fisken.

 Deretter fordeler du 2 beger med creme fraiche over laksen.

Oppå her klipper du istykker blader fra en basilikumplante og strør de over det hele.

På toppen legger du små tomater/cherrytomater som du deler i to så det dekker over alt. Strø salt og pepper og litt mer fiskekrydder på toppen. Stek på 225 grader i 15-20 minutter, og server med ris eller spinatpasta (sånn grønn tagliatelle), eller annen pasta etter smak.



Lykke til!
Mathilsen fra Ingvild

2 kommentarer:

  1. Mmmm denne må vi prøve! Her er favoritten til guttene:

    Laksefileter "hele" i form, med skivet sitron imellom filetene. Så de "lener seg" på filetene kan man vel si. Med creme fresh oppå så det dekker nesten alt. På fire fileter bruker jeg en boks. Med poteter til. Superenkelt og uuuuutrooolig godt! creme fresh og sitron er en killer kombo!
    Til dette bruker vi potet eller villris. Jeg er potet-elsker, så foretrekker potet ;)

    Med kruspersille på toppen, eller basilikum. Man kan prøve seg frem, alt er godt :) Dill også. mmm.

    Klem fra Kine

    SvarSlett
  2. Hei Kine:)
    Ja, denne er veldig god. Jeg skal prøve din oppskrift også her i familien! Tusen takk for fristende tips :)

    Klem fra Ingvild

    SvarSlett