søndag 5. februar 2012

Hokkus pokkus, hva inneholder matboksen?

Hei på en mandag!
Matpakker kan fylles med så mangt, men ofte fylles de med lite fristende brødskiver. Min jente på snart tre er ikke alltid like ivrig når hun ser en brødskive i matboksen sin, så jeg prøver derfor alt jeg kan å finne på spennende innhold. Mine barn får lunsj og ettermiddagsmåltid i barnehagen, men hvis de skal spise frokost i bhg. må de ha med matboks. Etter at jeg begynte å bruke litt mer energi på dette har matboksens innhold blitt mer interessant.

 Jentene mine har fått nye termoser og matbokser
Hun på snart tre syns det er viktig at matboksen er fin!

Jeg fyller matboksen med små bokser med forskjellige mat som jeg vet hun liker. Jeg prøver å variere i boksene slik at hun får de næringsstoffene hun trenger for å være opplagt frem til lunsj.

 Disse boksene var et godt kjøp. De brukes flittig i matboksen.
Det er spennende for barnet å åpne boksene for å se hva mamma eller pappa har puttet oppi. 

Her er et eksempel på hva jeg fyller boksene med:

- Druer
- Bananbiter eller eplebiter
- Paprikabiter
- Pølsebiter/fiskekakebiter
- Osteskiver som jeg ruller og deler i to
- Rosiner
- Fullkornspasta

Ved siden av boksene legger jeg en liten brødskive. Noen ganger trykker jeg ut brødet  med en pepperkakeform, slik at hun har hjertebrødskive, brøddame, brødstjerne e.l.
Hun får også noen ganger en liten yoghurt i matboksen.

Jeg kommer med flere bilder og tips til matboksinnhold etter hvert.
Har dere gode ideer til matpakkeinnhold? Kom gjerne med innspill

Ha en fin dag!
Mathilsen fra Ingvild

11 kommentarer:

  1. Det der er skikkelig lurt, og praktiseres her også. Kan også anbefale blåbær og bringebær i en boks. Er en hit her ved siden av grønnsaker, polarbrød, cornflakes (ikke så mye, men litt i en boks bare), vanlig brødskive, agurk og oliven (prinsessa her ELSKER sorte oliven).

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, og så glemte jeg kokt egg. Det pleier jeg å putte med de dagene vi f.eks har hatt suppe med egg til, så bare koker jeg et eller to ekstra som jeg legger i matboksen.

      Slett
  2. Hei:)
    Ja, veldig lurt! Ja, blåbær og bringebær er også godt. Også masse antioksidanter da:) Det finnes jo egentlig ingen begrensninger for hva man kan putte oppi. Bare å bruke fantasien. Egg, det var lurt! Det liker mine barn også.

    SvarSlett
  3. Ann Sissel: Corn Flakes er ikke så usunt som mange tror. Sjekk denne testen http://www.barnetest.no/?p=512

    SvarSlett
    Svar
    1. Se det ja. men tenker det er lurt å ikke ha for mye av cornflakes uansett, for da blir det lett til at skiven ligger igjen i boksen. hihi! men greit å vite, for det er en av få sånne "frokostblandinger" jeg med glutenintoleranse kan spise også.

      Slett
  4. Dette er en så flott og inspirerende blogg Ingvild ;-) Gleder meg til å sende mini i barnehagen med nister som dette!Og små bokser skal jeg gå til innkjøp av ;-)

    SvarSlett
  5. Fine matbokser!
    Selv bruker jeg "rice"boksene hver dag, enten til frukt og grønsaker eller til dip. Min lille Aidafugl av en jente trenger litt ekstra fett og disse boksene er ypperlige til f.eks rømme ved siden av kjøttboller eller annen mat som kan dyppes;)

    Klem fra Guro

    SvarSlett
  6. Guro, det var lurt!! Det skal jeg også prøve:)Bentis, du må skaffe deg sånne til mini ja;)Hun kommer til å elske de!

    SvarSlett
  7. Hei Ingvild, helt genialt rett og slett! :-) Bare lurer på hvor du har kjøpt de søte små og fargerike boksene? Og den utrolig søte pingvin matboksen!? Farger hjelper alltid når det gjelder mat! :-)

    SvarSlett
  8. Hei:)

    Takk, ja, det er helt genialt! :) Boksene er kjøpt på Bærums Verk, men de er fra Rice og selges i flere nettbutikker. Bare søk på Rice, så finner du de! Pingvinmatboksen har jeg kjøpt i Akvariet i Bergen...
    Takk for tilbakemeldingen:)

    Ingvild

    SvarSlett