mandag 28. november 2011

Egenkomponert lakselasagne

Heisann!
I går visste jeg ikke hva jeg skulle lage til middag til 1-åring, 2-åring, to åtteåringer, Brede og meg selv. Vi hadde glemt å handle middag til søndagen, så jeg måtte titte i skuffer og kjøleskap hva vi hadde. Jeg syns det er gøy å finne på noe, og denne ble faktisk så vellykket at alle likte det!


Dette trenger du/handleliste:- 500 gram skinn og benfri laksefilet
- 3 skjeer mel
- 3 skjeer smør
- litt melk
- 1 boks knuste tomater
- 1 boks cherrytomater
- 1/2 brokkoli
- 1 paprika
- 1 boks mais
- 4 fedd hvitløk
- 1 rødløk
- Krydder: Salt, pepper, chillipulver, tacokrydder e.l
- Ost, jeg bruker Jarlsberg
- Lasagneplater
- Salatingredienser og eventuelt hvitløksbrød.



Slik gjør du: Lag en tykk hvitsaus slik: smelt smøret og rør inn melet til en jevning. Tilsett litt melk til sausen er litt tykk og rasp over litt ost som du rører inn. Rør inn en boks med knuste tomater og cherrytomatene som du kutter opp først. Sett kjelen til sides.
Skjær laksefileten i terniger og stek til gjennomstekt. Krydre fisken med krydderet jeg har nevnt ovenfor. Bland laksen inn i sausen. Stek løk parika og brokkoli til de er litt mykere. Bland dette og maisen også inn i sausen. smak til med krydder til du syns det er passe og press hvitløk også oppi sausen.
Legg et lag med sausen i ildfast form, deretter et lag med lasagneplater og saus oppå der igjen. Gratiner med ost og stek i ovn på 225 grader til osten er gyllen brun.
Server gjerne med frisk salat og eventuelt brød.







Lykke til! :)

Mathilsen fra Ingvild

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar